Drodzy Rodzice

Przygotowałam dla was zestawy ćwiczeń przygotowujących do artykulacji głosek szeregu szumiącego, syczącego, ciszącego i do głoski r.

Jeżeli wasze dziecko ma kłopoty:

- z głoskami szumiącymi, to pierwszy zestaw ćwiczeń jest dla nich;

- z głoskami syczącymi, to drugi zestaw ćwiczen;

- z głoskami ciszącymi trzeci zestaw;

- czwarty zestaw jest dla dzieci, które borykają się najtrudniejszą głoską w języku polskim, to jest gloska r, która pojawia się około 6 r.ż.

1. Zestaw ćwiczeń przygotowujących do artykulacji głosek szeregu szumiącego/sz,ż,cz,dż/

  Ćwiczenia oddechowe: (otwartych ustach i widocznych zębach):

  •  „tańczący płomyk"- dmuchamy na płomień świecy w taki sposób, aby nie zgasł, lecz tańczył na boki;
  • dmuchamy przez rurkę, robimy bańki mydlane;
  • dmuchamy na waciki, piłeczki pingpongowe itp.

Ćwiczenia języka (wykonujemy przy szeroko otwartych ustach)

  • przesuwamy język w kąciki ust;
  • oblizujemy górną wargę (język wąski, wydłużony);
  • unosimy język do góry w kierunku nosa;
  • „myjemy" językiem górne zęby (powierzchnię zewnętrzną i wewnętrzną);
  • „liczymy" językiem górne zęby;
  • „uparty osiołek"- wypychamy językiem zęby górne;
  • język „zagląda do gardła";

Ćwiczenia warg:

  • cmokamy; -robimy tzw.„ryjek" -wargi ściągnięte, wysunięte do przodu;
  • wysuwamy wargi do przodu, zęby są widoczne, a wargi zaokrąglone.

2. Zestaw ćwiczeń przygotowujących do artykulacji głosek szeregu syczącego /s,z,c,dz/

Ćwiczenia języka:

  • wysuń język z jamy ustnej w linii prostej do przodu-język wąski i język szeroki;
  • ułóż język na dolnej wardze-język szeroki, boki dotykają kącików ust;
  • ułóż język na dnie jamy ustnej-czubek języka przylega do wewnętrznej powierzchni zębów dolnych;
  • „umyj" czubkiem języka wewnętrzną powierzchnię zębów dolnych;
  • „policz" czubkiem języka zęby dolne - język dotyka powierzchni wewnętrznej każdego zęba;  „uparty osiołek"- wypchnij językiem dolne zęby;
  • ułóż język w rynienkę - język wysunięty.

Ćwiczenia szczęki dolnej:

  • opuść i unieś szczękę dolną;
  • przesuń szczękę dolną w płaszczyźnie poziomej - w lewo i w prawo;
  • przy rozchylonych wargach, wysuń i cofnij dolną szczękę.

 Ćwiczenia warg:

  • nałóż wargę górną na dolną i odwrotnie;
  • ściągnij wargi - jak przy wymowie głoski „u" a następnie rozciągnij je - jak przy wymowie głoski „i";
  •  rozciągnij usta jak przy uśmiechu, utrzymaj tę pozycję przez chwilę
  • przy złączonych zębach, cofaj na przemian prawy i lewy kącik ust;
  • otwórz i zamknij usta- kąciki ust cofnięte, wargi przylegają do zębów.

Ćwiczenia oddechowe: (podczas wykonywania ćwiczeń usta ułóż jak przy uśmiechu)

     - przy nałożonej wardze górnej na wargę dolną, mocno dmuchnij na brodę;

     - cofnij lekko kąciki ust, wysuń do przodu język i mocno na niego dmuchaj;

     - ułóż na dolnej wardze szeroki język, lekko wysuń do przodu i dmuchnij przez jego środek.

3. Zestaw ćwiczeń przygotowujących do artykulacji głosek szeregu ciszącego /ś,ź,ć,dź/

Ćwiczenia języka:

  • -robimy z języka „koci grzbiet"- czubek języka opieramy o dolne zęby, a grzbiet unosimy do podniebienia;
  • „języczek naleśniczek"- czubkiem języka oblizujemy dolne dziąsła, próbując go jak gdyby podwinąć (ruch języka do dołu);
  • -„igiełka i placek"- język wąski, zaostrzony, potem szeroki, płaski;
  • „zabawa w chowanego"- język na dnie jamy ustnej, wykonujemy ruchy poziome od dolnych zębów do tyłu i z powrotem (czubek języka nie może unieść się do góry);
  • „kot oblizuje się" -dokładne oblizywanie warg przy szeroko otwartej buzi;
  • „landrynki"- unosimy grzbiet języka do podniebienia w taki sposób, aby czubek nie kontaktował się z dolnymi zębami, dotykamy grzbietem do podniebienia i opuszczamy język kilkakrotnie;
  • „konik"- przyklejanie języka do podniebienia i głośne odklejanie go. Ćwiczenia warg:
  • „rybka w wodzie"- zęby złączone, kąciki warg zaciśnięte, na przemian zamykamy i rozchylamy wargi;
  • „uśmiechnięty Jaś"- wargi rozciągamy na boki;
  • „smutny Jaś"- usta wyginamy w podkówki;
  • „całusek"- ściągamy usta i wysuwamy do przodu;
  • „karetka pogotowia" - wymawiamy na przemian e-o e-o;
  • „parskanie konika" - energiczne wypuszczanie powietrza przez luźne, wysunięte do przodu wargi.

4.  Zestaw ćwiczeń przygotowujących do artykulacji głoski /r/

  • Kląskanie językiem.
  • Naśladowanie ssania cukierka.
  • Wypychanie językiem policzków (przy zamkniętych wargach.)
  • „Grzebień"-„czeszemy" język, wsuwając go między zwarte zęby, a następnie -wysuwając.
  • Ujmowanie brzegów języka między zęby trzonowe i delikatne żucie.
  • Ujmowanie brzegów języka między zęby trzonowe i unoszenie jego czubka do wałka dziąsłowego.
  • Zakrywanie językiem górnych zębów, najpierw z przodu, a potem z tyłu.
  • Unoszenie szerokiego języka na górną wargę (zęby widoczne). -Oblizywanie górnej wargi wąskim i wydłużonym językiem.
  • Oblizywanie górnej wargi szerokim językiem.
  • „Malowanie sufitu" w buzi szerokim językiem (przesuwając język po podniebieniu w stronę gardła)
  • „Szeroki telegraf"- szeroki język uderza w dziąsła (za górnymi zębami) i nadaje sygnał S.O.S. „Licznik"- nasz język jest licznikiem, który liczy górne, a następnie dolne zęby.
  • „Winda"- trzymając czubek języka „przyklejony" za górnymi zębami- opuszczamy i unosimy na przemian szczękę dolną.
  • Zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka.
  • Rozpłaszczamy język na podniebieniu przy rozchylonych ustach tak, by boki języka dotykały bocznych zębów, a czubek znajdował się na wałeczku dziąsłowym za górnymi zębami i w takim ułożeniu wymawiamy następujące głoski (delikatnie, ale coraz szybciej):
  • l l l l l l l l  ddddddddd -porusza się jedynie czubek języka (stuka o dziąsła)
  • nnnnnnnnn -boki języka dotykają w tym czasie zębów trzonowych
  • td td td td td - pamiętajmy o lekko rozchylonych wargach
  • tdn tdn tdn -powinny powstać dźwięki o „głuchym" brzmieniu
  • Po uzyskaniu umiejętności wykonywania poprzednich ćwiczeń, unosimy czubek języka za górne zęby (boki przylegają do zębów trzonowych) rozchylamy wargi i wykonujemy bardzo drobne, energiczne ruchy czubkiem języka po wałku dziąsłowym- w kierunkach: przód-tył; staramy się wprawić czubek języka w ruch, uzyskując charakterystyczną dla „r" wibrację.

Szczęść Boże. Kochani Rodzice i dzieci grup przedszkolnych.

 Niedziela jest pamiątką Zmartwychwstania Pana Jezusa. Dlatego jest dla nas tak ważna. Kochane dzieci w tym dniu Rodzice mają więcej czasu, który spędzają z Wami. W wielu rodzinach wszyscy szykują się by iść do Kościoła. Na Mszę świętą. Na spotkanie z Panem Jezusem. Kochani Rodzice proszę aby dzieci mogły uczestniczyć we Mszy Świętej. Jest transmitowana na stronie naszej Parafii i w telewizji. Dziękuję i pozdrawiam. Wysyłam opowieść o trzecim Bożym Przykazaniu Pamiętaj abyś dzień święty święcił.

Nasze przedszkolaki pilnie pracują,

Gorąco zachęcam wszystkich do zabawy z językiem angielskim z dziećmi w domu, do oglądania bajek i słuchowisk w języku angielskim.

1. Touch Yellow– prosta gra na poznanie kolorów. Mówimy ‘touch” i podajemy konkretny kolor a zadaniem dziecka jest znalezienie w domu przedmiotu w wymienionym przez nas kolorze. Zabawę możemy modyfikować w dowolny sposób używając innych kategorii, np. części ciała czy nazw zabawek.

Piosenka I See Something Blue | Colors Song for Children 

2. Coloring dictation – drukujemy czarno-biały obrazek lub używamy zwykłej kolorowanki. Następnie podajemy nazwę konkretnego elementu z obrazka po angielsku i kolor. Dziecko powinno rozpoznać, którą część mamy na myśli, i pokolorować ją.

3. Body partsPotrzebne będą: własne ciało. Uczymy się części ciała poprzez zabawę, dotykając ich u siebie i wypowiadając zdanie (np. “That’s my nose”). Zachęcamy do tego dziecko. Możemy to robić, posiłkując się piosenkami, dostępnymi w Internecie. Ale najlepszy moment zabawy, to ten, gdy celowo popełniamy błędy. Pokazujemy ucho, mówiąc “That’s my bum”. Wówczas dziecko, prawdopodobnie zwijając się ze śmiechu, poprawia nas “No! That’s your ear!”.

Piosenka Head Shoulders Knees And Toes

 

Bajeczki i gry edukacyjne w języku angielskim:

1. „Martha Speaks” – to bajka o psie, który uczy się mówić po zjedzeniu zupy z alfabetu. Stworzona została z myślą o nauce nowego słownictwa. Wyrazy  i zwroty  powtarzane jest wielokrotnie, tak aby trwale je zapamiętać. Kreskówka jest zabawna, świadczy o tym nawet piosenka na początku bajki . https://pbskids.org/martha/stories/truestories/index.html

 2. „Peppa Pig”-to znana chyba wszystkim rodzicom bajka o rodzinie i przyjaciołach tytułowej świnki. To animowany serial opowiadający o codziennym życiu zwierzęcej rodzinki i ich bliskich. Można śledzić fan page bajki na facebooku, bo ze względu na jej popularność, dużo się tam dzieje.

https://www.facebook.com/OfficialPeppaPig/

3. „Postcards From Buster”-To bajka przygodowa opowiadająca o zwiedzaniu świata. Zatem wraz z nowymi słowami można dowiedzieć się ciekawostek o otaczającym nas świecie. Poszczególne odcinki składają się z części animowanych oraz autentycznych nagrań. To interesujący sposób połączenia fikcji i obrazów z realnego świata. Dla starszych przedszkolaków. Na stronie kresówki można znaleźć wiele ciekawych zadań związanych z bajką, m.in. blog z historiami z danego kraju, gry, piosenki, krótkie filmiki, pocztówki a także przepisy kulinarne! Warto tam zajrzeć. https://pbskids.org/arthur

Postcards from Buster episode 26 Home Sweet Homes Miami, Florida

 

 

Pozdrawiam serdecznie

       Katarzyna Tazbir - Sorek

W styczniu 2020 roku uczniowie naszej szkoły brali udział w ogólnopolskiej przedmiotowej olimpiadzie z języka angielskiego 12 uczniów klas V-VIII postanowiło sprawdzić swoje umiejętności językowe, rozwiązując test jednokrotnego wyboru, sprawdzający znajomość słownictwa i gramatyki oraz umiejętność czytania ze zrozumieniem. Za udzielenie poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania mogli zdobyć maksymalnie 60 pkt.

Wśród uczniów klas V najlepsze wyniki uzyskali:

Maja Lis (45pkt) -  16 miejsce w kraju

Patryk Białas (42pkt) -  19 miejsce w kraju

Juliusz Sowiński (37pkt) -  24 miejsce w kraju

Dagmara Czarnecka (32pkt) - 29 miejsce w kraju

Anna Gębicz(27pkt) - 34 miejsce w kraju

Natalia Kęsicka(25pkt) - 36 miejsce w kraju

Olaf Radziszewski (16pkt) -45 miejsce w kraju

 

W klasach VI najwyższą ilość punktów zdobyli:

Antoni Hofman z(43pkt) -  18 miejsce w kraju

Zuzanna Głowacka (37pkt) - 24 miejsce w kraju

Nikodem Kozłowski (29pkt) - 32 miejsce w kraju

Zofia Michalska (22pkt) -  39miejsce w kraju

 

W kategorii klas VIII najlepiej zaprezentowali się uczniowie:

Adam Łuczak (50pkt.)- 11 miejsce w kraju


Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów i satysfakcji z nauki języka angielskiego. Mamy nadzieję, że wysokie wyniki będą czynnikiem motywującym do dalszej pracy i pogłębiania umiejętności językowych.


Zespół nauczycieli języka angielskiego