Tematyka zajęć lekcyjnych, które będą realizowane na zajęciach edukacji zdrowotnej w klasach IV – VIII w roku szkolnym 2025/2026
- Dariusz Dyja
Tematyka zajęć lekcyjnych, które będą realizowane na zajęciach edukacji zdrowotnej w klasach IV – VIII w roku szkolnym 2025/2026
KLASA IV
|
Lp. |
Temat lekcji |
|
1 |
O czym będziemy rozmawiać na zajęciach edukacji zdrowotnej w klasie IV? |
|
2 |
Czym jest zdrowie? – Zdrowie jako wartość. |
|
3 |
Zdrowy styl życia to zdrowy organizm. |
|
4 |
Zachowania chroniące zdrowie i ryzykowne dla zdrowia. |
|
5 |
Jak dbać o swoją higienę? |
|
6 |
Kiedy iść do lekarza? Objawy choroby i przygotowanie do wizyty. |
|
7 |
Rodzina – mój pierwszy zespół. |
|
8 |
Dogadać się to sztuka – uczymy się rozwiązywać konflikty w domu i w szkole. |
|
9 |
Bezpieczna aktywność fizyczna. |
|
10 |
Gdzie poza szkołą mogę uprawiać sport? |
|
11 |
Projekt edukacyjny: „Ruch to zdrowie”. |
|
12 |
Projekt edukacyjny: „Ruch to zdrowie” – kontynuacja. |
|
13 |
Woda to podstawa zdrowia i życia. Zdrowe napoje. |
|
14 |
Z ogrodu na talerz – rośliny, które warto jeść. |
|
15 |
Czytam, sprawdzam, wybieram – jak rozpoznać zdrowy produkt? |
|
16 |
Projekt edukacyjny: „Odżywiam się smacznie i zdrowo”. |
|
17 |
Projekt edukacyjny: „Odżywiam się smacznie i zdrowo” – kontynuacja. |
|
18 |
Zdrowie psychiczne – jak dbać o swój nastrój i myśli? |
|
19 |
Emocje – poznaj, nazwij, zareaguj. |
|
20 |
Co robi stres z moją głową i ciałem, jak sobie z nim radzić. |
|
21 |
Sen to supermoc – jak odpoczywać, żeby mieć energię i dobry nastrój? |
|
22 |
Ratuję – wiem, co zrobić w nagłej sytuacji. Numery alarmowe. |
|
23 |
Dojrzewam, moje ciało się zmienia – lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
24 |
Dojrzewam, moje ciało się zmienia – lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
25 |
Higiena w okresie dojrzewania – lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
26 |
Higiena w okresie dojrzewania – lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
27 |
Dlaczego internet bywa niebezpieczny? Higiena cyfrowa – jak dbać o zdrowie i relacje w świecie ekranów? |
|
28 |
Jestem super – pozytywna samoocena. |
|
29 |
Ciszej znaczy zdrowiej – jak chronić słuch i ograniczać hałas? |
|
30 |
Jaka przyroda mnie otacza? – wycieczka 1. |
|
31 |
Jaka przyroda mnie otacza? – wycieczka 2. |
|
32 |
Bezpieczeństwo podczas wakacji. |
KLASA V
|
Lp. |
Temat lekcji |
|
1 |
O czym będziemy rozmawiać na zajęciach edukacji zdrowotnej w klasie V? |
|
2 |
Styl życia a zdrowie – co ma znaczenie? |
|
3 |
Zachowania chroniące zdrowie i ryzykowne dla zdrowia. |
|
4 |
Zdrowie psychiczne – siła, która pomaga żyć. |
|
5 |
Jak rozpoznawać emocje? Techniki radzenia sobie ze złością, stresem, lękiem. |
|
6 |
Dlaczego codzienna higiena ma znaczenie dla zdrowia? |
|
7 |
Objawy choroby i przygotowanie do wizyty u lekarza. |
|
8 |
Rodzina to bezpieczeństwo. |
|
9 |
Rodzina – jak dbać o relacje z bliskimi? |
|
10 |
Rodzina się zmienia – jak sobie z tym radzić? |
|
11 |
Relacje z serca – o koleżeństwie, przyjaźni i pierwszych uczuciach. |
|
12 |
Jak się dogadać? – słowa, gesty i emocje w codziennej komunikacji. |
|
13 |
Lubię siebie – budowanie pozytywnego obrazu siebie. |
|
14 |
Jak to, co jem, wpływa na moje zdrowie? Zdrowe przekąski. |
|
15 |
Projekt edukacyjny: „Zielona moc na talerzu”. |
|
16 |
Ruch jako źródło energii i dobrego samopoczucia. |
|
17 |
Jak aktywne przerwy pomagają zdrowiu? Nasze pomysły na aktywną przerwę. |
|
18 |
Rusz się razem z nami – aktywność fizyczna z rodziną i przyjaciółmi. |
|
19 |
Dlaczego moje ciało się zmienia? Cykl miesiączkowy – lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
20 |
Dlaczego moje ciało się zmienia ? Zmiany w okresie dojrzewania – lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
21 |
Co się dzieje w mojej głowie, o emocjach w czasie dojrzewania – lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
22 |
Co się dzieje w mojej głowie, o emocjach w czasie dojrzewania – lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
23 |
Czym są granice osobiste i jak je wyznaczać? |
|
24 |
Sen – dlaczego ciało i mózg go potrzebują? |
|
25 |
Zagrożenia w sieci i cyberbezpieczeństwo. |
|
26 |
Projekt edukacyjny: „Myślę, zanim kliknę – bezpieczni w świecie technologii”. |
|
27 |
Skąd bierze się autoagresja i jak sobie z nią radzić? |
|
28 |
Stop przemocy: wiem, jak reagować na przemoc i chronić siebie. |
|
29 |
Co „wisi” w powietrzu? Czego nie widać, ale co wpływa na nasze życie – jakość powietrza, wody, terenów zielonych. |
|
30 |
Co warto zwiedzić w naszej okolicy? – wycieczka 1. |
|
31 |
Co warto zwiedzić w naszej okolicy? – wycieczka 2. |
|
32 |
Bezpieczeństwo podczas wakacji. |
KLASA VI
|
Lp. |
Temat lekcji |
|
1 |
O czym będziemy rozmawiać na zajęciach edukacji zdrowotnej w klasie VI? |
|
2 |
Styl życia a zdrowie. |
|
3 |
To co jem ma znaczenie – wpływ niewłaściwego odżywiania na moje zdrowie. |
|
4 |
Sygnały ciała: kiedy organizm mówi, że coś jest nie tak. Badania profilaktyczne i przesiewowe. Znaczenie monitorowania zdrowia przez całe życie. Wartości referencyjne dla nastolatków – co oznacza „w normie”. |
|
5 |
Choroby, z którymi żyje się codziennie – jak rozumieć i wspierać osoby przewlekle chore i z niepełnosprawnością. |
|
6 |
Jak radzić sobie ze złością, stresem i lękiem? |
|
7 |
Czym jest komunikacja werbalna i niewerbalna? |
|
8 |
Czy potrafię być asertywny? |
|
9 |
Przemoc to nie jest rozwiązanie. |
|
10 |
Czy nasze zainteresowania się różnią? |
|
11 |
Rodzina to wsparcie, wartości i wspólne życie. |
|
12 |
Projekt edukacyjny: „Rodzina to drużyna”. |
|
13 |
Dojrzewam, moje ciało się zmienia – lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
14 |
Dojrzewam, moje ciało się zmienia – lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
15 |
Jestem coraz starsza, emocje w okresie dojrzewania – lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
16 |
Jestem coraz starszy, emocje w okresie dojrzewania – lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
17 |
Rola seksualności w życiu człowieka. |
|
18 |
Nie wszystko, co popularne, jest bezpieczne. Jak mówić NIE używkom. |
|
19 |
Silny, zdrowy, niezależny – dlaczego warto żyć bez używek? |
|
20 |
Projekt edukacyjny: „Siła bez używek – zdrowy styl życia”. |
|
21 |
Nie jesteś sam - gdzie szukać pomocy gdy jest trudno? |
|
22 |
Jak stres wpływa na nasze decyzje? |
|
23 |
Znam swoją wartość. Jak mówić o sobie z szacunkiem i stawiać granice innym. |
|
24 |
Szacunek do różnorodności. |
|
25 |
Rusz ciało, uspokój głowę: jak ćwiczenia pomagają się wyciszyć? |
|
26 |
Hartowanie ciała – naturalna tarcza zdrowia. |
|
27 |
Mądrze w sieci – zagrożenia i wybory w cyfrowym świecie. |
|
28 |
Nie każdy w sieci jest tym, za kogo się podaje. Jak rozpoznać niebezpieczne kontakty i reagować na nie? |
|
29 |
Dbam o naturę – dbam o siebie. Co to znaczy być proekologicznym? |
|
30 |
Projekt edukacyjny: „Planeta w Twoich rękach – małe zmiany, duży wpływ”. |
|
31 |
Natura ma znaczenie – jak kontakt z przyrodą wspiera zdrowie i uczy odpowiedzialności? - wycieczka. |
|
32 |
Bezpieczeństwo podczas wakacji. |
KLASA VII
|
Lp. |
Temat lekcji |
|
1 |
O czym będziemy rozmawiać na zajęciach edukacji zdrowotnej w klasie VII? |
|
2 |
Zdrowie ponad wszystko. Znaczenie zdrowia jako wartości uniwersalnej. |
|
3 |
Zdrowie pod kontrolą – co zależy ode mnie? Co sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu? |
|
4 |
Zakaźne zagrożenia – jak się chronić i dlaczego to ważne? Co to są choroby zakaźne i jak się przenoszą? |
|
5 |
Mierniki zdrowia – co mówi o mnie moje ciało? Co to są mierniki zdrowia fizycznego i jakie są normy dla wieku nastoletniego? |
|
6 |
Słucham – rozumiem – reaguję. Jak dbać o siebie i jednocześnie szanować innych? |
|
7 |
Jak mówić o sobie, by być zrozumianym? Budowanie poczucia własnej wartości. |
|
8 |
Ruch to zdrowie – jak aktywność chroni przed chorobami? |
|
9 |
Projekt edukacyjny: „Rusz się dla zdrowia” – jak zachęcać innych do aktywności fizycznej? |
|
10 |
Projekt edukacyjny: „Rusz się dla zdrowia” – jak zachęcać innych do aktywności fizycznej? – kontynuacja. |
|
11 |
Ciało, myśli, emocje – jak to się wszystko łączy? Zależność między emocjami, myślami, a reakcjami ciała. |
|
12 |
Szacunek bez wyjątków – godność każdego człowieka. Poszanowanie różnorodności. |
|
13 |
Zmiany w wyglądzie i funkcjonowaniu ciała nastolatków. Higiena dojrzewania, środki higieniczne – lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
14 |
Zmiany w wyglądzie i funkcjonowaniu ciała nastolatków. Higiena dojrzewania – lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
15 |
Emocje w okresie dojrzewania. Rola emocji w relacjach - lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
16 |
Emocje w okresie dojrzewania. Rola emocji w relacjach - lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
17 |
Seksualność – integralny i naturalny aspekt ludzkiego życia. |
|
18 |
Na początek: zakochanie. Jak dbać o właściwe relacje? |
|
19 |
Dlaczego warto powiedzieć NIE – jak chronić siebie przed uzależnieniami? |
|
20 |
Nie ryzykuj! – kampania przeciw uzależnieniom. |
|
21 |
Szczepienia – jak chroniły dawniej i chronią dziś? |
|
22 |
Nie wszystko dobre, co modne – jak nie szkodzić sobie dietą i suplementami? |
|
23 |
Jedz mądrze – jedzenie może leczyć albo szkodzić. |
|
24 |
Moje działania – nasza planeta. Jak mogę zadbać o zdrowe środowisko? |
|
25 |
Dlaczego potrzebujemy bioróżnorodności? Zdrowie człowieka a świat przyrody. |
|
26 |
Czy nasza szkoła dba o środowisko? – audyt uczniowski. |
|
27 |
Jakie zachowania w sieci mogą być ryzykowne? |
|
28 |
Projekt edukacyjny: „Świadome i bezpieczne korzystanie z internetu”. |
|
29 |
Pomagam – bo zdrowie innych też się liczy. |
|
30 |
Mój dzień pod lupą – jak planować aktywność, odpoczynek i sen? |
|
31 |
Każdy krok się liczy – aktywność ruchowa na co dzień. |
|
32 |
Bezpieczeństwo podczas wakacji. |
KLASA VIII
|
Lp. |
Temat lekcji |
|
1 |
O czym będziemy rozmawiać na zajęciach edukacji zdrowotnej w klasie VIII? |
|
2 |
Co sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu? |
|
3 |
Dorastanie to trudny okres – jak radzić sobie z emocjami? |
|
4 |
Co wpływa na moje samopoczucie? – dobrostan i sposoby radzenia sobie z trudnościami. |
|
5 |
Szacunek bez wyjątków – godność każdego człowieka. Przeciwdziałanie wykluczeniu. |
|
6 |
Moje uczucia – zakochanie, miłość. Jak dbać o właściwe relacje? |
|
7 |
Dlaczego do „tej” decyzji muszę dojrzeć? Konsekwencje przedwczesnej inicjacji seksualnej - lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
8 |
Dlaczego do „tej” decyzji muszę dojrzeć? Konsekwencje przedwczesnej inicjacji seksualnej - lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
9 |
Ruch to zdrowie – jak dbać o ciało, kręgosłup i środowisko każdego dnia. Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne, psychiczne i dobro przyrody. |
|
10 |
Projekt edukacyjny: „Mam wpływ! Jak dbać o zdrowie i planetę każdego dnia? Wpływ stylu życia na klimat i otoczenie.” |
|
11 |
Dlaczego potrzebujemy bioróżnorodności? Zdrowie człowieka a świat przyrody. |
|
12 |
Zdrowie intymne – jak się chronić i kiedy reagować? Infekcje i choroby przenoszone drogą płciową - lekcja z podziałem na grupy, dziewczęta. |
|
13 |
Zdrowie intymne – jak się chronić i kiedy reagować? Infekcje i choroby przenoszone drogą płciową - lekcja z podziałem na grupy, chłopcy. |
|
14 |
Reaguję, nie milczę – jak rozpoznać i zgłosić przemoc seksualną. |
|
15 |
Jak działają metody antykoncepcji – wiedza pomaga w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji. |
|
16 |
Bezpieczeństwo podczas wakacji. |

